Het belang van adem in ons leven

Uit de Rebalancing-stal

 In Rebalancing lichaamswerk werken we onder andere met de ademhaling.

shutterstock_159940037Als we met aandacht bij onze ademhaling zijn kan het denken tot rust komen. Bewust onze inademing in bepaalde lichaamsgebieden vergroten – en daarmee meer aandacht in een lichaamsgebied brengen – geeft meer ruimte en mogelijkheid tot voelen. Heel precies aanwezig zijn bij onze ademhaling en bij de ruimte die daardoor ontstaat, maakt een dieper contact met onszelf mogelijk. Onze ademhaling is daarmee een rijke bron van zelfinzicht en zelfverkenning. Een waardevolle mogelijkheid om onszelf van heel dichtbij te leren kennen en bewust te worden van fysieke spanning, gewoonten, gevoelens en verlangens.

Waar gaat ademhaling over?

Enkele associaties bij het woord ademhaling zijn: leven – energie – basis – contact – voelen. Onze inademing staat voor: opladen – innemen – vitaliseren – aanspannen – inspiratie.Onze uitademing staat voor: ontladen – loslaten – rusten – ontspannen.In een evenwichtige ademhaling is er balans tussen de in– en de uitademing. De ademhaling ontstaat onder in het bekken en beweegt in een rustige golfbeweging via de buik naar boven tot in het borstgebied en weer terug.

Echter, niemand ademt perfect en altijd evenwichtig. Ademhaling kent veel variatie. Dit komt omdat de ademhaling ook verbonden is aan je psychische staat, emoties, gevoelens en gedrag. Als je bijvoorbeeld angstig bent, ga je hoger en meer inademen en houdt je je adem vast. Als je vervolgens weer opgelucht bent, ga je weer meer uitademen. Ben je boos, dan is je ademhaling anders dan wanneer je verliefd bent. Ben je een heel voorzichtig persoon, dan zal je adem op een laag pitje staan. Oppervlakkigheid vind je terug in de adem, net als intensiteit en vitaliteit. Kortom de ademhaling onthult onze levensinstelling.

Adem is levenskracht

Adem laat zien dat we leven en hoe we leven. Vanuit de yoga-tradities worden adem en lucht (prana) verbonden met levenskracht. We ademen zuurstof in en daarmee onze levenskracht. Deze levenskracht beweegt door je hele lichaam, voortgepompt door je hart en door de interactie tussen je longen en je ademdiafragma.

Om volledig gebruik te maken van die levenskracht is het nodig om voluit te ademen. Een diepe en trage ademhaling ondersteunt onze gezondheid, brengt ontspanning en helpt ons lichaam om zuurstof goed op te nemen en afvalstoffen goed af te voeren. In de dagelijkse praktijk ademen we meestal niet voluit; eerder kort en snel. Prikkels in de buitenwereld, toenemende verwachtingen en stress spelen daarbij een grote rol. Met een korte en snelle ademhaling functioneren we in een hoge versnelling, maar op een laag pitje qua levenskracht. Uitputting ligt op de loer.

Waar geen adem is, is geen energie, geen bewustzijn en weinig voelen. Adem-stille gebieden in ons lichaam zijn veelal gebieden die tot nu toe onopgemerkt bleven. Gebieden waar we niet-verwerkte ervaringen uit het verleden (bijvoorbeeld verdriet, pijn, boosheid) vasthouden. Adem uitnodigen in deze gebieden helpt om aandacht en energie naar die gebieden te brengen en erin te onderzoeken, ervaren, verwerken en los te laten.

Dit alles biedt een poort naar een, letterlijk en figuurlijk, meer ontspannen, ruimer en een geïnspireerd leven.

Nieuwsgierig naar wat jouw ademhaling je vertelt over jouw lichaam en leven? Een Rebalancer  kan je ondersteunen je lichaam te ontdekken via je ademhaling.

Zelfstandig je eigen adem ontdekken? Klik hier voor 3 eenvoudige ademoefeningen.